Förskoleklassen

Ett nytt läsår har börjat. Vi har fått en ny klasskompis som heter Lukas.
Vi har jobbat med ljud och meningar med Trulle. Vi har också jobbat med former.
Vi skriver i tankeboken ibland. Där skriver vi om saker vi gjort. Vi har skrivit böcker på Storyjumper. Vi har musik med ettorna på torsdag med fröken Jenny. Med Marie så läser vi om Asta, Bea och Cesar i Lyckostjärnan.







Vecka 42

Denna vecka har vi arbetat med talet 100 och gjort 100 snören med pärlor.







Nytt läsår och nya utmaningar!

Våra förskoleklassare får bekanta sig med det fantastiska programmet Storyjumper.















Häromdagen var det dags att få uppleva den där magiska känslan att öppna en ny gemensam högläsningsbok. Under flera år har vi valt att läsa och arbeta med "Lyckostjärnan" i förskoleklass. Samtidigt som vi introducerar detta material och huvudpersonerna Asta, Bea och Cesar så introducerar vi även våra Läsfixare. En i taget för vi in dem som ett verktyg att använda under högläsningen. I onsdags fick Spågumman göra entre och det utifrån den fantastiska samtalsbild som hör till det aktuella kapitletVi funderade över vilka personerna var på bilden och vad texten skulle kunna handla om. Därefter läste jag texten med inlevelse och eftertanke. Jag pausar ofta och tänker högt varför jag tror att det kommer att hända vissa saker. Vid några tillfällen låter jag eleverna fylla i vad det är för ord som kommer att komma i texten. Ett exempel är när Cesars morfar får en påse av sina grannar med någonting som sticker upp. Har eleverna varit med och lyssnat så kan de med lätthet flika in att det är en ros som sticker upp när jag stannar i texten.

Att låta eleverna förutspå vad som kommer att hända skapar ett intresse och engagemang att vilja veta vad som kommer att hända och vid flera tillfällen jublar de små trollen när de har haft rätt i sin förutsägelse.

Jag tycker att UR film från vår lilla förskola visar detta fenomen väldigt tydligt:

Även om vi inte har introducerat Reportern ännu ställer jag frågor till eleverna. Varför får morfar en tår i ögat? Har du blivit orättvist beskylld någon gång? Jag stannar även upp vid ord och begrepp som jag känner är viktiga för textens innehåll och förklarar innebörden i dessa. Det är med andra ord jag som förfogar över verktygen/strategierna men får med eleverna i högläsningen genom att vi gör detta.





Vi firar 100-fest i förskoleklassen!



Höstterminen är snart slut och förstås har vi gjort otroligt mycket i förskoleklassen. Några nyheter är att vi varje vecka ser på Bokstavslandet tillsammans med åk 1 och att vi har börjat skapa egna böcker i storyjumper.
Bokstavslandet är spännande och lärorikt.

Först gjorde vi en gemensam bok på smartborden. Den fick handla om dinosaurier eftersom vi läst om hur Asta grävt upp ett stort ben i buskarna. Kanske var det ett dinosaurieben??

Vår gemensamma Dino-bok

Sedan fick eleverna skapa egna små böcker i Storyjumper.
Vi skapar en bok tillsammans i Storyjumper

Vi vill inte gå och äta lunch!


Vecka 12




Vecka 9





 Klicka på länken och läs vår bok! Alla förskoleklassare har nu också ett eget konto i storyjumper.

http://www.storyjumper.com/book/index/8519282/RabyTeacher2

Veckans kluring:  

Den är hårig./Ville

Den har vassa tänder./Sassa

Den är stor./Alva

Den har gröna ögon./Alice

Den är blå. /Freja

Den vill ha flingor./Ebba

När den blir arg så händer det nåt konstigt./Elmer

Den har tjocka,stora ögonbryn./Arvid

Rätt svar: MONSTER

Läs gärna denna bok av Mårten Mehlin så förstår ni kluringen ännu bättre!




"Förskoleklassen skall stimulera elevers utveckling och lärande och förbereda dem för fortsatt utbildning"

"Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på eleven och elevens behov"

"Förskoleklassen ska främja allsidiga kontakter och social gemenskap" 
(Skollagen kap 9)

"Skapande och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. Särskilt under de tidiga skolåren har leken betydelse för att eleverna skall tillägna sig kunskaper" ( lgr 11)

Här kan ni ta del av en liten presentation om det språkstärkande arbete som vi gör i förskoleklass.
















 I förskoleklassen grundläggs elevernas språkliga medvetenhet och mycket tid ägnas åt att träna detta. Kunskapsinhämtandet sker framförallt genom lek och vårt material om skogstrollet Trulle sätter verkligen igång elevernas fantasi.








I förskoleklassen arbetar vi också med förberedande matematik. I burkarna på bänken har vi synliggjort vad ental, tiotal och hundratal är. När vi har fått ihop 10 ental så gör vi en 10-tals bunt och när vi lyckats få ihop 10 buntar har vi ett 100-tal. Då blir det fest!!





I förskoleklassen arbetar vi också med materialet "Lyckostjärnan" Här kan ni ta del av detta arbete.


5 kommentarer:

  1. HEJ ALABAREN

    VI HAR TITAT PÅERAN BLOG.
    DET SKA VARA KUL AT FÖLJA ER´
    HÄLSNINGAR FÖRSKOLEKLASSEN FA I NJURUNDA SUNDSVALL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej alla barn!
      Vad kul att ni har hittat vårna blogg. vi är tio elever i förskoleklassen:ARVID FLORA ALVA ALICE SASSA FREJA VILLE EBBA ELMER DAVID.
      HJDÅ

      Radera
  2. fÖRSKOLEKLASSEN I SINDSVALL31 januari 2013 kl. 23:32

    VITROR ATT DE ÄR TROL/ FÖRSKOLEKLAS I SUNSVALL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nära men inte riktigt rätt. Vi tänkte på ett alldeles speciellt Monster som går att läsa om i en bok. Titta längst upp på denna sida!

      Radera
  3. förskoleklassen i sundsvall12 februari 2013 kl. 23:46

    Hej alla i förskoleklassen vilken bra bok ni skrivit och vilken insperations källa ni vart för våra barn nu. så fort de hört eran bok ville de genast skriva egna böcker så skrivandet är i full gång här inne nu :)

    / förskoleklassen i sundsvall

    SvaraRadera