En läsande klass


Vi har fått den stora förmånen att få dela med oss av vår strukturerade forskningsbaserade undervisning i läsförståelsestrategier i form av en handledningsbok i projektet En läsande klass.
Boken kommer att ges ut i april 2014.

http://enlasandeklass.se/

Vår undervisning bygger på en modell där man undervisar
 i de lässtrategier som man har sett att goda läsare använder sig av.

Här får du träffa våra Läsfixare;



Detektiven reder ut nya ord och uttryck genom att:

fundera och använda sina egna kunskaper
dela upp ordet

läsa om ordet
läsa om meningen
läsa om stycket
läsa vidare

fråga någon
slå upp ordet


Cowboyen sammanfattar det viktigaste i berättelser genom att använda orden

"Först…."
"Sedan…."
"Sist…."


Cowboyen sammanfattar det viktigaste i texter genom att plocka ut och skriva ner nyckelord.

"Texten berättade att……."





Konstnären skapar inre bilder och och upplevelser av det lästa.


"Jag ser….."
"Jag hör…."
"Jag känner……"


Spågumman förutspår vad en text ska handla om genom att använda:

rubriker
bilder
bildtexter
genre
tidigare handling
egna kunskaper och erfarenheter


"Jag tror…………. därför att……."


Reportern ställer frågor på texten på tre nivåer:

på raderna - rätt svar finns i texten

mellan raderna - svaret går att lista ut genom att läsa texten

bortom raderna - svaret finns hos läsaren själv


Vem? Vad? Var? När? Hur?
Varför? Vilken? Vilket? Vilka?

Varför tror du….?
Vad tycker du….?
Hur skulle du göra?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar