Vi har fått den stora förmånen att få dela med oss av vår strukturerade forskningsbaserade undervisning i läsförståelsestrategier i form av en handledningsbok i projektet En läsande klass.
Boken kommer att ges ut i april 2014.
http://enlasandeklass.se/
Vår undervisning bygger på en modell där man undervisar
i de lässtrategier som man har sett att goda läsare använder sig av.
Här får du träffa våra Läsfixare;
http://enlasandeklass.se/
Vår undervisning bygger på en modell där man undervisar
i de lässtrategier som man har sett att goda läsare använder sig av.
Här får du träffa våra Läsfixare;
Detektiven
reder ut nya ord och uttryck genom att:
fundera
och använda sina egna kunskaper
dela
upp ordet
läsa
om ordet
läsa
om meningen
läsa
om stycket
läsa
vidare
fråga
någon
slå
upp ordet
|
|
Cowboyen
sammanfattar det viktigaste i berättelser genom att använda orden
"Först…."
"Sedan…."
"Sist…."
Cowboyen
sammanfattar det viktigaste i texter genom att plocka ut och skriva ner nyckelord.
"Texten berättade
att……."
|
|
Konstnären
skapar inre bilder och och upplevelser av det lästa.
"Jag ser….."
"Jag hör…."
"Jag känner……"
|
|
Spågumman
förutspår vad en text ska handla om genom att använda:
rubriker
bilder
bildtexter
genre
tidigare
handling
egna
kunskaper och erfarenheter
"Jag tror…………. därför
att……."
|
|
Reportern
ställer frågor på texten på tre nivåer:
på
raderna - rätt svar finns i texten
mellan
raderna - svaret går att lista ut genom att läsa texten
bortom
raderna - svaret finns hos läsaren själv
Vem?
Vad? Var? När? Hur?
Varför?
Vilken? Vilket? Vilka?
Varför
tror du….?
Vad
tycker du….?
Hur
skulle du göra?
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar